fredag 24 augusti 2007

Fler tossiga namn.

Jag läser av princip inte dagstidningar med rosa papper eftersom dom, helt undantagslöst, handlar om skittråkiga, ointressanta och oviktiga saker. Hade det funnits en dagstidning om single malt hade den garanterat varit rosa. Idag hamnade jag dock på en toalett på ett främmande företag, och det absolut enda som erbjöds i litteraturväg var dagens Dagens industri (producerad av en Dagens industri-industri). En tidning som är snäppet tråkigare än vad som rimligen är lagligt.

I sörjan av bla-bla-bla, couldn´t-care-less och trötta högeråsikter illa förklädda till journalistik, hittade jag dock två notiser som gjorde mej glad. I den enda meddelades att Martin Blåvarg blir chef över Handelsbankens kreditriskkontroll. Absolut. Där kommer han antagligen att bli kollega med Jösse Hare, Klas Klättermus och Ola Grävling.

I den andra fick man reda på att Hans Ollongren blir rådgivare åt VD:n på SAS. Det påminde mej genast om ett gammalt inslag jag gjorde för Hej domstol! Det handlade just om släkten Ollongren, som till på köpet är ett adligt namn. Jag busringde till Riddarhuset - denna ultramoderna organisation som verkligen känns aktuell 2007 - och frågade lite om genealogi och heraldik gällande adelssläkten Ollongren. Poängen med telefonaren var a) att få kvinnan på andra sidan linjen att säja Ollongren så många gånger som möjligt, och b) att själv säja Ollongren så många gånger som möjligt. Vill minnas att poängerna ganska mycket gav sej själva.

För det spelar ingen roll om namnet är adligt eller ej. "Ollongren" betyder fortfarande "kuk".

Själv hade jag aldrig anställt nån som heter Blåvarg eller Ollongren. Humormakare som heter Blåvarg och Ollongren betraktas som oseriösa.

Inga kommentarer: