fredag 23 november 2007

Människor med lustiga namn.

Min farfar Åke Wijkmark var en gång landsfiskal, sedermera chefsåklagare och ingen klassisk lustigkurre. Därför förvånade det mej när jag en gång erhöll ett mejl med följande sirliga formuleringar och udda innehåll:

Här följer några verkliga namn som jag tyckte var lite annorlunda vid granskning av kommunalskattelängden i mitt arbete på landsfiskalskontor i Floby i Västergötland år 1941

Botterfille Gebsen Karlsson
Unga Norra Tomt Andersson
Valdus Optodatus Sameo Boström
Decius Tiodoff Ryden
Nils Viktor Emanuel Garibaldi Söderberg
Viktorinus Eukarius Nyström
Helias Pausanias Hilarion Strandberg
Adur Valicia Olsson
Herval Hesecius Bengtsson
Halis Egron Johansson
Karl Ragnar Lodbrok Andersson
Isidor Hilarion Teofron Gegerfelt
som var min hyresvärd

Det fanns fler namn som jag inte kan tyda ordentligt efter så många år då pappret gulnat. Jag tog med efternamnen för att vissa att det var svenskar från början. Det fanns inge invanddrare på den tiden; åtminstone inte där.


Min stora fråga är huruvida Tomt är ett efternamn, eller bara ytterligare ett i raden av Unga Norras förnamn.

(Korrfelen i texten beror inte på att farfar är dyslektiker, utan på att han uttryckligen använder ordbehandlaren som en skrivmaskin. Dvs att han ändrar inte på det som är skrivet.)

5 kommentarer:

Nihonshu sa...

Clive-Åke är en gammal favorit ibland 40-talisternas orgier i dubbelnamn.

Anonym sa...

Moderna exempel är annars Öl-Winquistsson, Eskil Elg, och Barbapappa (som förnamn, vill inte ge ut hela namn hur som helst, men finns på scb.se:s namnsökning). Man undrar hur det namnet egentligen kom till?

Och apropå dubbelnamn vill jag tipsa om den lustiga kombinationen Kurt-Lennart.

På min mammas jobb har de en chaufför med det lite förvirrande namnet Du.

Kalle Lind sa...

Vad gäller Barbapappa så kan man väl gissa att namnet inspirerades av barnboksfiguren?

Anonym sa...

Så är det förstås förmodligen, men.. vem döper sitt barn till Barbapappa (efter just figuren), var mer min tanke? :S

pp sa...

Min pappas kusin heter Kurt-Lennart. Och har därtill ett rätt ovanligt efternamn.

I min hemstad fanns en kille (född 1981) som hette Gerth-Christian.

Annars är flitige insändarskribenten Bruno-Sigvard Thor i Sthlm innehavare av ett makalöst namn. Han finns på riktigt, ifall nån tvivlar.