onsdag 13 februari 2008

It´s been a Jard day´s night.

Mannen på bilden heter Jard. Vissa skulle säja att det är ingenting konstigt med det. Andra skulle genast säja emot. Jard är ett väldigt udda namn. Till min stora förvåning påstår Statistiska Centralbyrån att det finns 74 personer i landet som heter så. Jag vill inte riktigt tro på det. Statistik är ju ingen tillförlitlig vetenskap.

Ännu konstigare blir det av att Jards tre storebröder hette Kjell, Rolf och Olle, betydligt vanligare namn på män födda på fyrti-femtitalet.

Tillsammans utgjorde dessa fyra Bröderna Samuelsson, en grupp som sålde platina på sjuttitalet och av somliga - mindre vetande - kallades "frikyrkornas Abba". Dessvärre gick ett par av bröderna bort i halvgamla år, och nuförtiden gör Jard musikalisk karriär tillsammans med sin hustru Carina. Hon får vara med när Jard känner för det.

Som alla seriösa artister i musikbranschen, bedrev bröderna Samuelsson en frikyrklig camping jämte sångkarriären. Löttorps camping på Öland drar än i dessa dagar tusentals hällörade frimicklare till sej, som fyller tält efter tält för att se Jard ömsom brista ut i country & western, ömsom i fri bön.

Som Jard själv så träffande har beskrivit det:

Lite "drag" behövs ju även i kyrkan och därför åker dragspelet på när dom gamla läsarsångerna framförs.

Jag har själv haft det blandade nöjet att se Jard in action. Tillbringande en vecka på Öland med svärföräldrar och familj kunde man inte undvika affischer på en maniskt leende man med blonderad hockeyfrilla och de fyra, till synes osammanhängande, bokstäverna J-A-R-D. Jag blev besatt. Min grabb, som vid tillfället var dryga två, lärde sej tämligen omgående att säja "Jard".

Till slut tvingade jag dit svärfamiljen. De fick lyssna på Jards fräscha blandning av country, western, dragspel, fruntimmersvitsar och gammal hederlig förljugen familjepolitik. Efteråt kunde man bl.a. gå in i ett förtält för att läsa personliga böner eller köpa en bok av frikyrkomaestro Stanley Sjöberg om varför bögar är så äckliga (svar: för att de är så bögiga).

Jag vet inte riktigt varför jag berättar detta. Antagligen för att frikyrkan fascinerar mej. Den är ju hur stor som helst, massor av människor köper Mia-Marianne och Per-Filips samlingsplatta (den låg på topplistan förra året!) och ger stora summor pengar till olika demonpastorer med bländvita leenden och psykopatblick.

En annan tid, i ett annat liv, besökte jag pingstkyrkan i Landskrona (där f.ö. en man med jeans och slips bad för mej). I förrummet kunde man köpa en kassett med Lasse PP Nylén (f.ö. ordförande i Levande familjer - en organisation som arbetar mot skilsmässor) där han rappar:

När Jesus kom till jorden blev man jätteglad
och somliga de följde honom sen varenda dag
De gick hit, de gick dit
De gick runt en liten bit
Till det onda sa han "Stick!"
Då försvann det på ett kick!
Jesus, han är bra, Jesus, han är bra,
Jesus, han är bra, ja, han är JÄTTEBRA!


På samma kassett - köpt för svenska pengar inne i en kyrka - berättar Lasse PP om hur Jesus körde ut månglarna ur templet.

Och nånstans i den paradoxen ligger väl min skepsis mot frikyrkligheten.

Samt i det att de döper varann till Jard.

12 kommentarer:

dyermaker sa...

"Dom gick hit, dom gick dit
Dom gick runt en liten bit
Till det onda sa han "Stick!"
Då försvann det på ett kick!"

[O]schysst rip-off på M B Tretows Makalösa Manick... :D

Kalle Lind sa...

Visst. Även frimicklare har humor.

Anonym sa...

Frikyrkan har en alldeles egen popscen som kan vara väldigt fascinerande för oss profana. Under min uppväxttid i Jönköping hade jag ibland det tvivelaktiga nöjet att se affischer av just Jard, vill jag minnas. Det fanns ett lokalt band i samma stuk också där barnen till ett av min grundskolasrektor spelade, tror att de hette Glants, eftersom de hette så i efternamn...

Nog om det: Tänkte tipsa om en gubbe som jag inte riktigt vet om du känner till: Johnny Bode. Mannen bakom Bordellmammans visor som i unga år blev tvångssteriliserad, var manodepresiv lurendrejare, so mhakade på nazismen och fördrevs till Norge och som på äldre år fick reda på att trots allt hunnit avla ett barn innan han blev steriliserad. kolla lite på honom så har du en gubbe som är i paritet med Cornelis (nästan). Mycket fascinerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Johnny_Bode
http://www.lindqvist.com/b/johnny-bode

Kalle Lind sa...

Har hyfsad koll på Bode. Det finns en bok av Ingmar Norlén som jag är rädd att jag äger, och som bjöd på en hisnande resa genom ett udda psyke. Jag minns på rak arm en passage där intervjuaren kommer hem till den gamle Bode i Malmö och han visar upp en ridpiska, som han säjer sej använda på sitt hemtjänstbiträde i avancerade erotiska lekar. Med mera. Man har en känsla av att man åtminstone aldrig hade tråkigt i Bodes sällskap. Däremot fick man bokstavligen räkna bordssilvret när han gått hem.

anna sa...

Underbart! Jag visste inte ens att någon uppfunnit namnet Jard. Men vill man vara originell utan att tramsa till det med töntnamn som typ "Månstråle" så är kanske Jard något att satsa på? :p

Anonym sa...

Nu skulle det sitta fint med ett inlägg om Målle Lindberg a.k.a. Helikopter-Målle. Om du ändå är inne och nosar på frikyrkorna och dess popscen, menar jag.

Kalle Lind sa...

Målle kommer.

Anonym sa...

Jag besökte baptistkapellet i min hembygd förra sommaren. Församlingen krymper för varje år.
Upplysningstiden har även nått obygden utanför Norrköping.
En fet pastor guidade mig genom kapellet. Han såg ut att må gott.
Sten-Erik hette han kanske i förnamn. Hans barn verkade skrämda, frun plågad. Tyckte mig se ett otäckt drag av vansinne i den fetes anlete.
Jag upplevde ett obehagligt tryck över mitt klena bröst. Jag for hem till Stockholm och kände mig befriad.

Computress sa...

"...Dessvärre gick ett par av bröderna bort i halvgamla år..."

Får mig osökt att tänka på citatet "De Gud älskar tar Han hem tidigt".
Verkar som Han inte var snabb nog, och dessutom glömde de andra (med flit?). :)

Anonym sa...

Vad jag vet så är det endast en av bröderna som är bortgången. Rolf avled 1981 av cancer. De andra lever väl? Jard och Kjell sjunger och Olle har flyttat till USA och Runo, den av bröderna som aldrig var med i gruppen blev väl journalist om jag inte minns fel.
Enligt vad jag hört Jard säga så heter han så för hans mor var övertygad om att hon efter fyra söner äntligen skulle få en dotter som hon tänkt döpa till Gerd.
Men så blev det en Jard istället. Till många tjejers glädje på 70 talet.

Anonym sa...

Namnet Jard förekommer i västra Värmland - där Samuelsons kommer från (mer exakt Gunnarskog i Arvika kommun). Men det är ovanligt även där. Föräldrarna hette Samuel och Nanny Olsson.

Janne Carlén sa...

Det där med frikyrkan och pengar har alltid retat upp folk. Men tyvärr behövs det pengar, det spelar ingen roll vilken, idrotts-, politisk-, eller kyrklig verksamhet. Varför skulle just frikyrkan klara sig utan det?