onsdag 5 mars 2008

Oss gubbälskare emellan.

Varje gång jag känner mej gubbig - och tro mej, det händer - lutar jag mej tillbaka och tänker på Sverker Åström. Han har visserligen större rätt att vara gubbig eftersom han är nittitre bast, vilket gör en differens på sexti år mellan honom och mej. Icke desto mindre är hans referensramar påfallande ålderstigna.

Tillfrågad för några år sen vilka som är hans favoritbögar, svarade Åström Michelangelo (1475-1564) och da Vinci (1452-1519). Om mina referenser alltså är tjugo-fyrti år gamla är Åströms faktiskt FEMHUNDRA år. Jag menar, visst har Lasse Holmqvists eller Lennart Hylands storhetstid några år på nacken, men när dom sprattlade som livligast hade ju Lionardos benkotor vittrat. Hör du det, Sverker - DU ÄR MOSSIG!
Men det som gör mej riktigt glad är att Åström sen lägger till "ska jag ta några modernare blir det Karl Gerhard och Anders de Wahl".

Karl Gerhard föddes 1891 och dog 1964. Han skrev 4000 kupletter om den göteborgska seglarsocieteten och olika socialdemokratiska ministrar.

Anders de Wahl föddes 1869 och dog 1956. Han var Drrramaaatens storstjärna i dåtidens manierade överspelsgenre. Visserligen löjligt firad, älskad och uppassad under sin levnad, så är han ändå mer än lovligt bortglömd hos massan idag.
Det är således Åströms definition på "modernt".

Jag menar, min definition på modernt är i alla fall... ja, typ Kobra i SVT.

Vad jag kommer fram till är alltså att jag stundom känner mej hippare än en 93-årig gammal UD-tjänsteman.

Sen slår det mej att han tjackar kläder på Myrorna, har olikfärgade strumpor och regelbundet skakar rumpa på Patricia. Själv tycker jag det är jobbigt att gå på diskotek eftersom man inte hör vad folk säjer.

4 kommentarer:

Anonym sa...

håhå, karl gerhard, now were talkin'. det blir till att blanda till hanses favvodrink (5 cl svartvinbärsbrännvin, 5 cl Dubonnet och en citronskiva) och lyssna igenom karl gerhardspecialen av svenska nöjen. Ang. det programet kan man undra var alla arga insändare om programets ganska snöpliga avslut, där dom sista delarna ska sändas på sommaren som ena andraklassens "days of our lives" repriser, tog vägen? Det måste vara mången gubbe som blev heligt förbannad.

Anonym sa...

Jo det blev jag

John Eje Thelin sa...

Whoah. Lasse Holmkvist gay? Det har aldrig slagit mig att det kunde vara så, men visst...

Kalle Lind sa...

John Eje: du läser den här bloggen för noggrant. Har du förresten kvar den där T-shirten med "John Thelin söker lägenhet" som du en gång bar i Tryck till? Jag hade gärna burit den idag. Känns som om effekten skulle bli än mer komisk på kuppen.