torsdag 18 september 2008

Antika statyer.

I väntan på att jag plöjt igenom veckans bokskörd - jag ser både Stefan Jarl och Carl Johan De Geer guppa i sidhögarna - kommer här en modern klassiker. Till vänster Göran Skytte, därefter en antik staty av en atletisk man, därefter en antik staty av en nunna, därefter Jan Guillou.

Fotot kommer från omslaget till "Nya berättelser", en artikelsamling dom båda gjorde när dom fortfarande var kompisar, dvs innan Göran Skytte gick i terapi och därmed sorterade in sej i Guillou-kategorin "obotliga".

Och det går väl inte att tolka det hela på nåt annat sätt än att Männen I Sidbena och Bylsiga Jackor skriver in sej i samma historia som producerat dom antika statyerna. Artiklarna i boken avhandlar bl.a. - och nu blir ni förvånade! - SÄPO, Erik Penser och Geijer-affären. Ingen nämner ens i en bisats nåt stort avslöjande om statyer eller nåt jättescoop om dammiga museum.

Så som sagt: omslaget måste nog tolkas som att Den Stora Historien har utökats med en tvärflöjtist från Birfilarna och vampyren från Git Perssons video i schlager-SM 1986.

8 kommentarer:

Anonym sa...

skytte står till vänster..?

Hursom, vilket härligt fotografi!

Anonym sa...

...Guillou står ju i alla fall till höger..?

Anonym sa...

...Guillou står ju i alla fall till höger..?

Anonym sa...

Kalle menar nog det andra höger...;)

Anonym sa...

eller att Skytte ideologiskt står th om Guillou?

Anonym sa...

kan det vara en ledtråd till omslagstolkningen att bilden är tagen inne på rosenbad? jag går förbi de där statyerna varje dag...

Kalle Lind sa...

Gott folk: jag skrev fel gällande höger och vänster. Jag menade rent fysiskt. Det är ändrat.

Att fotot är taget på Rosenbad - vilket jag inte visste - gör det hela så klart lite begripligare. Och tyvärr inte lika festligt. Kan vi gemensamt låtsas som att vi inte vet det?

Anonym sa...

Haha yes vi droppar det!